1.           Preambulum

A fenntartható és stabilan magas minőségű villamosenergia szolgáltatás elérése, valamint az üzemzavarok minimalizálása és a balesetek megelőzése érdekében a Hálózati Engedélyesek ("DSO-k"; területileg érintett hálózati engedélyes: „DSO") szeretnék biztosítani, hogy kizárólag a megfelelő műszaki és biztonsági ismeretek birtokában legyen lehetőség a közcélú villamosenergia hálózaton elektronikus hírközlési berendezésen ("HB", amely magában foglalja a gyengeáramú rendszereket, a fémmentes optikai rendszereket, illetve az egyedi hírközlési berendezéseket) szerelési munkát végezni.

Az Elosztók és a Magyar Elektortechnikai Egyesület ("MEE") a HB szerelési tevékenységet végzőkre és oktatókra vonatkozóan a szakmai- és megfelelő műszaki minőség megtartására, illetve erősítésére alkották meg az Etikai Kódexet. A jelen Etikai Kódex célja, hogy meghatározza azokat a szakmai magatartási normákat, amelyek elősegítik a fent meghatározott célok megvalósulását. Szabályozza a meghatározott szakmai normák megsértése esetén lefolytatandó Etikai vizsgálatot, és meghatározza az Etikai Kódex megsértése esetén alkalmazandó szankciókat.

E cél elérése érdekében a DSO-k országosan egységes Oktatási anyagot és Vizsgáztatási Követelmény Rendszert alakítottak ki a HB szerelési tevékenységekkel kapcsolatban. Az Etikai Kódex hatálya alá tartozó szerelő/oktató sikeres vizsgát tett ebből az oktatási anyagból.

A szerelői nyilvántartásba vett személyek országos érvényességű igazolványhoz jutnak, amely feljogosítja őket az Elosztók hálózatán történő HB munkavégzésre.

Az oktatói nyilvántartásba vett személyek országos érvényességű igazolványhoz jutnak, amely feljogosítja őket a munkavégzéssel kapcsolatos képzések oktatására.

A szerelői és oktatói jogosultságokat a MEE központi adatbázisban tartja nyilván.

A képzésen való részvételi feltételekkel együtt a szerelők és oktatók az Etikai Kódexet aláírásukkal elfogadják, ezzel elismerve, hogy azt teljes egészében elolvasták, megismerték, értelmezték, szabályait magukra nézve kötelezőnek tartják. Tudomásul veszik, hogy az Etikai Kódexben meghatározott magatartási normák, eljárások megsértése esetén velük szemben az Etikai Kódexben meghatározott eljárás lefolytatására kerülhet sor.

2.           Az Etikai Kódex hatálya

Ezen Etikai Kódex hatálya a Közös oszlopsoros ("KOS") nyilvántartási rendszerbe bejegyzett személyekre terjed ki. Szabályozza az DSO-k erősáramú hálózatával közös oszlopsoron elhelyezett hírközlési berendezésen (HB) munkát végző szerelők és az őket oktatók részéről elvárt etikus magatartást.



 

3.           Etikus magatartás

KOS Szerelő

3.1.       A nyilvántartásba vett KOS Szerelő kötelessége az Oktatási anyagban foglaltak és az előírt műszaki és munkabiztonsági feltételek, technológiák, a mindenkori hatályos jogszabályok és szabványok betartása, valamint minőségi munkavégzés a biztonságos üzemeltetés érdekében.

3.2.       A nyilvántartásba vett, HB szerelési tevékenységet végző szerelő kötelessége, hogy a nyilvántartásban szereplő adataiban történő változásokról a MEE-t a változást követően 15 napon belül, írásban értesítse.

3.3.       A nyilvántartásba vett személy kötelessége, hogy amennyiben vele szemben a tevékenységével összefüggésben munkavédelmi eljárás indult vagy foglalkoztatástól való eltiltás hatálya alá került, 8 napon belül ennek tényét az eljárásra vonatkozó dokumentumok megküldésével egyidejűleg, írásban bejelentse a MEE részére.

KOS Oktató

3.1.       A nyilvántartásba vett KOS Oktató kötelessége az Oktatási anyagban foglaltak és az előírt műszaki és munkabiztonsági feltételek, technológiák, a mindenkori hatályos jogszabályok és szabványok betartása, valamint minőségi oktatás megtartása a biztonságos üzemeltetés érdekében.

3.2.       A nyilvántartásba vett KOS Oktatók kötelessége, hogy a nyilvántartásban szereplő adataiban történő változásokról a MEE-t a változást követően 15 napon belül, írásban értesítse.

3.3.       A nyilvántartásba vett KOS Oktató kötelessége, hogy amennyiben vele szemben a tevékenységével összefüggésben munkavédelmi eljárás indult vagy foglalkoztatástól való eltiltás hatálya alá került, 8 napon belül ennek tényét az eljárásra vonatkozó dokumentumok megküldésével egyidejűleg, írásban bejelentse a MEE részére.

4.           Tisztességtelen magatartás

KOS Szerelő

4.1.       A DSO által végzett munkavédelmi ellenőrzés esetén a DSO nem megfelelő tájékoztatása, nem együttműködő magatartás az ellenőrzés során, személyazonosságot igazoló okmány és KOS kártya hiánya, vagy érvénytelen KOS kártya felmutatása.

4.2.       A DSO által végzett munkavédelmi ellenőrzés esetén, vagy személyazonosságot igazoló okmányban foglalt adatokkal nem egyező KOS kártya felmutatása

4.3.       Saját vagy más személy ellen folytatott etikai vizsgálat hátráltatása, vagy a vizsgálatot folytató bizottság félrevezetése

4.4.       A DSO-val megkötött üzemviteli megállapodásban/szerződésben foglaltak megsértése

4.5.       DSO-val való együttműködés során a határidő be nem tartása

4.6.       Szakszerűtlen, életveszélyes kivitelezés, vonatkozó jogszabályok, szabványok, és az Oktatási anyagban foglalt előírások megszegése/figyelmen kívül hagyása

4.7.       Munkavégzés során okozott műszaki, vagy gazdasági károkozás (beleértve a harmadik félnek okozott károkozást is)

4.8.       KOS kártyával való visszaélés

4.9.       A vizsgán tisztességtelen magatartás tanúsítása

4.10.    Adatváltozás bejelentési kötelezettség elmulasztása

4.11.    Oktatási anyaggal való visszaélés

KOS Oktató

4.1.       A MEE által végzett oktatási ellenőrzés esetén a MEE nem megfelelő tájékoztatása, nem együttműködő magatartás az ellenőrzés során, személyazonosságot igazoló okmány és KOS oktatói kártya hiánya vagy érvénytelen KOS oktatói kártya

4.2.       A DSO által végzett munkavédelmi ellenőrzés esetén, vagy személyazonosságot igazoló okmányban foglalt adatokkal nem egyező KOS kártya felmutatása

4.3.       Saját vagy más személy ellen folytatott etikai vizsgálat hátráltatása, vagy a vizsgálatot folytató bizottság félrevezetése

4.4.       A képzéseken résztvevők létszámában történő változások jelzésének elmulasztása a képzés napján 11 óráig

4.5.       Az Oktatási anyagban foglalt előírások megszegése/figyelmen kívül hagyása

4.6.       KOS oktatói kártyával való visszaélés

4.7.       A képzésen tisztességtelen magatartás tanúsítása

4.8.       A vizsgáztatás körülményeinek nem megfelelő biztosítása, a vizsgán tisztességtelen magatartás tanúsítása

4.9.       Adatváltozás bejelentési kötelezettség elmulasztása

4.10.    Oktatási anyaggal való visszaélés

5.           Az Etikai Kódex megsértésével kapcsolatos panaszok kivizsgálása

Az Etikai Kódex megsértésének esetén bárki jogosult panaszt tenni.

Panaszt írásban lehet megtenni, jelen Kódex 9. pontjában meghatározott kapcsolattartói elérhetőségre küldött emailben.

A panaszban fel kell tüntetni az alábbiakat:

§  Panasztevő neve, címe, elérhetősége

§  A panasz rövid leírása

Kötelező elemek: mikor, hol történt az eset, az érintett HB szerelő/oktató neve, a probléma leírása

§  A panasz megtételének dátuma

§  Egyéb, bizonyító erejű dokumentum (pl. fénykép)

Etikai vizsgálatot a DSO saját hatáskörben is indíthat, amennyiben az Etikai Kódex megsértését észleli. Helyszíni ellenőrzés során észlelt vétség esetén az ellenőrzést végző jegyzőkönyvet vesz fel, melyben rögzíti a tényállást és amennyiben szükséges, dokumentációt (pl. fénykép) készít. Amennyiben a tényállás és a szabályszegés egyértelmű, úgy a területileg illetékes DSO Etikai Bizottsága meghallgatás tartása nélkül is döntést hozhat. Az így hozott határozatot az érintett részére megküldi, mely ellen az érintett annak kézhezvételét követő 8 napon belül panasszal élhet. Panaszát írásban a MEE Oktatási Bizottságának elnökéhez nyújthatja be, jelen Kódex 9. pontjában meghatározott kapcsolattartói elérhetőségre küldött emailben. A panaszban meg kell jelölni, hogy a határozat mely részét kifogásolja.

6.           Etikai vizsgálat menete

A beérkezett panaszt a területileg illetékes DSO megvizsgálja és 8 napon belül döntést hoz arról, hogy a beérkezett panasz a hatáskörébe tartozik-e, és a beérkezett panaszban megjelölt cselekmény sértheti-e az Etikai Kódexben lefektetett szabályokat.

Amennyiben azt állapítja meg, hogy a beérkezett panasz nem tartozik a hatáskörébe vagy a panaszban megjelölt cselekmény nem sértheti az Etikai Kódexet, a panaszt minden további vizsgálat nélkül elutasítja. Az elutasításról szóló határozatot a panasztevőnek 15 napon belül írásban megküldi.

Amennyiben a területileg illetékes DSO azt állapítja meg, hogy a beérkezett panasz a hatáskörébe tartozik és a panaszban megjelölt cselekmény sértheti az Etikai Kódexet, de a panasz hiányos (nem tartalmazza, vagy hiányosan tartalmazza a panaszban feltüntetendő adatokat, nem került csatolásra bizonyíték, vagy a rendelkezésre álló adatok alapján nem egyértelműen megállapítható a tényállás), a panasztevőt 15 napos jogvesztő határidővel hiánypótlásra szólítja fel. Amennyiben a panaszos a hiánypótlásnak határidőben nem tesz eleget, az etikai vizsgálat lefolytatását elutasítja és az erről szóló határozatot 15 napon belül megküldi a panasztevőnek. Az etikai vizsgálat lefolytatását elutasító panasz ellen jogorvoslati lehetőség nincs.

 

Amennyiben a területileg illetékes DSO Etikai Bizottsága azt állapítja meg, hogy a beérkezett panasz alapján etikai vizsgálat lefolytatása szükséges, akkor 30 napon belül lefolytatja az etikai vizsgálatot.

A területileg illetékes DSO Etikai Bizottsága legalább 3 főből áll, határozatot egyhangú döntéssel hoz.

A területileg illetékes DSO Etikai Bizottságból ki van zárva az a tag:

§  akinek az eljárás alá vont személy a Polgári Törvénykönyv szerinti hozzátartozója,

§  a vitás ügyhöz személyi vagy vagyoni érdekeltsége fűződik,

§  illetve egyéb ok miatt elfogult, kivéve, ha a feleket erről tájékoztatta, és ennek ismeretében személye ellen egyik fél sem emelt kifogást.

Az etikai vizsgálat lefolytatásában résztvevő tag köteles a Bizottságnak haladéktalanul bejelenteni és a felek előtt feltárni minden olyan körülményt, amely jogos kétségeket ébreszthet függetlensége vagy pártatlansága tekintetében.

A területileg illetékes Etikai Bizottság a tények feltárása és a következmények mérlegelése érdekében az érintettek bevonásával meghallgatást szervez, kivéve, ha a DSO a helyszíni ellenőrzése során tár fel egyértelmű, jelen Etikai Kódex hatálya alá tartozó szabályszegést.

Az érintett panaszolt felet az Etikai Bizottság emailben és tértivevényes levélben, legalább a meghallgatás időpontja előtt 8 nappal értesíti. Az értesítés tartalmazza a panasz rövid leírását és a területileg illetékes Etikai Bizottság tagjainak nevét is. Az értesítés abban az esetben is szabályszerűen kézbesítettnek tekintendő, ha az érintett által bejelentett levelezési címről: „a címzett elköltözött”, „a címzett nem található”, „a címzett ismeretlen”, „a címzett nem kereste” jelzéssel érkezik vissza a tértivevény. Szabályszerű kézbesítés esetén az érintett távolléte nem akadálya az etikai eljárás lefolytatásának. Ebben az esetben az Etikai Bizottság a rendelkezésre álló adatok alapján hoz írásba foglalt döntést.

Az Etikai Bizottságba kijelölt tag ellen a panaszolt fél kizárási kérelmet terjeszthet elő, amennyiben olyan körülmények állnak fenn, amelyek jogos kétségeket ébresztenek függetlensége vagy pártatlansága tekintetében.

Az indokolással ellátott írásbeli kizárási kérelem attól a naptól számított három munkanapon belül terjeszthető elő, amikor a panaszolt fél az Etikai Bizottság összetételéről tudomást szerzett, vagy amikor a kizárásra okot adó körülmények előtte ismertté váltak.

A meghallgatás során ismertetésre kerül a beérkezett panasz, a panaszt alátámasztó bizonyítékok, meghallgatásra kerülnek az érintettek.

A rendelkezésre álló adatok alapján a területileg illetékes DSO Etikai Bizottsága meghozza a határozatát.

Az etikai eljárásról jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyvben rögzített határozatot a DSO megküldi a MEE részére, aki a nyilvántartásban rögzíti a szankciót. A szankció a döntéshozatal dátumától érvényes.

A határozat ellen az érintett annak kézhezvételét követő 8 napon belül panasszal élhet. Panaszát írásban a MEE Oktatási Bizottságának elnökéhez nyújthatja be jelen Kódex 9. pontjában meghatározott kapcsolattartói címre írott levélben. A panaszban meg kell jelölni, hogy a határozat mely részét kifogásolja.

A panaszt az Oktatási Bizottság elnöke 30 napon belül bírálja el. Az Oktatási Bizottság elnöke a panaszolt és a DSO-k által delegált személyek részvételével meghallgatást tarthat. Az ügyben korábban eljárt személy a meghallgatáson nem vehet részt.

7.           Tisztességtelen magatartás következményei

Amennyiben a területileg illetékes DSO Etikai Bizottsága megállapítja, hogy a panasz indokolt és kellően bizonyított, az elkövetett szabályszegés súlyossága, darabszáma, ismétlődése és az esetlegesen okozott kár figyelembevételével az alábbi szankciókat szabhatja ki:

7.1.       Írásos figyelmeztetés, amely a következő képzés és vizsga teljesítéséig hatályos

7.2.       Képzés és vizsga ismételt teljesítéséig a feljogosítás felfüggesztése

7.3.       A feljogosítás 1 évre való felfüggesztése a határozat meghozatalától

7.4.       A feljogosítás végleges felfüggesztése

Az Etikai vizsgálat lefolytatása nem zárja ki az érintettek azon jogát, hogy jogorvoslatért bírósághoz forduljanak.

8.           Egyebek

8.1. Elveszett/megrongálódott kártya pótlása

Elvesztett/megrongálódott kártya esetén a visszaélések elkerülése érdekében az érintett új azonosítóval ellátott kártyát igényelhet.

·         Az elveszett/megrongálódott kártya letiltásra kerül

·         A kártya pótlásának a díjáról MEE tájékoztatja a szerelőt/oktatót

·         A díj megfizetése után a MEE elkészíti a kártyát, postázza a szerelő/oktató részére.

·         Elveszett/megrongálódott kártya pótlása

 

9.           Kapcsolattartói adatok

Az Etikai Kódexben foglaltak megsértésére vonatkozó panaszt, vagy etikai eljárással szembeni fellebbezést az alábbi, központi email címre küldött levélben lehet benyújtani: kosetika@mee.hu

A levél tárgya „Panaszbenyújtás” vagy „Fellebbezés” lehet. Fellebbezés esetén a levél szövegében pontosan meg kell jelölni a hivatkozott eljárást.